När Fagerstahälsan ville utveckla sitt dagliga arbete i linje med verksamhetstrategin, valde de att använda sig av utbildningen “Skapa trygga relationer på jobbet”. Det är en digital utbildning som utgår från SCARF-modellen.
Pernilla Carlstén är VD på Fagerstahälsan. Hon har tidigare gått Baskursen i neuroledarskap och var därför bekant med SCARF-modellen sedan innan. Utbildningen har gett arbetsgruppen en plattform för att diskutera hur de praktiskt arbetar för att leva upp till sina grundord; att vara stöttande, ärliga och bygga förtroende.
– Utbildningen har hjälpt oss att diskutera de här frågorna. Det är sjuksköterskor, läkare och psykologer som vill utveckla sin förmåga att skapa goda relationer i kundmöten – inte bara inom arbetsgruppen.
Arbetsgruppen, som består av åtta personer, utförde utbildningen under sex månader. Pernilla såg utbildningen som ett sätt att praktiskt applicera grundorden i den dagliga verksamheten.
– Det är lätt att säga att ‘vi ska skapa förtroende, vi ska vara stöttande, vi ska vara ärliga’. Men hur gör vi det i praktiken? Att bara vara ärlig kan såra någon, vilket skadar förtroendet. Utbildningen gjorde att vi har tagit grundorden och gjort dem mer praktiska.
Hur vi formulerar oss har stor betydelse
“Skapa trygga relationer på jobbet” är en digital utbildning som består av sex kapitel med videofilmer, texter och fördjupningsfrågor. Arbetsgruppen diskuterade varje kapitel inom gruppen, samt avsatte tid för individuell reflektion. De diskuterade SCARF-modellen både utifrån hur de behandlar varandra inom gruppen samt gentemot patienter.
– De här små filmerna med exempel från arbetslivet och situationer var väldigt bra illustrerande, så jag är supernöjd!
Inom vårdgivande yrken är det viktigt att förstå att patienten lätt känner sig trängd på grund av vårdgivarens naturliga maktövertag. Pernilla förklarar att det därför är väldigt viktigt att reflektera kring hur man som vårdgivare kan formulera sig så att patienten känner sig trygg och inte upplever situationen som hotfull. Efter utbildningen har arbetsgruppen fler samtal kring reaktioner i relation till SCARF-modellen.
– Hela gruppen öppnade sig på ett sätt som vi inte har gjort tidigare. Utbildningen ger alla en ökad förståelse för sina egna och andras reaktioner.
Läs mer om utbildningen: “Skapa trygga relationer på jobbet”
Bokstäverna i SCARF-modellen
S: Status
Att förstå var vi befinner oss i den sociala rangordningen; hur viktiga eller kompetenta vi anses vara.
C: Certainty
Att ha visshet om framtiden och kunna förutsäga vad som ska hända.
A: Autonomy
Att ha en upplevelse av kontroll, påverkans- och valmöjligheter.
R: Relatedness
Att känna tillit och samhörighet till dem som vi vill eller behöver tillhöra.
F: Fairness
Att uppleva sammanhanget rättvist och andras beteenden som rättvisa; att andra har god moral.