BESTÄLL BOKEN

 

Feedbackrevolutionen

BOKEN

Feedbackrevolutionen : Neuroledarskap i praktiken

Författare: Eva Hamboldt, Ekerlids förlag

Boken är skriven för dig som vill förstå varför feedback kan vara svårt, varför vi ofta undviker att ge varandra feedback eller kan reagera negativt på feedback vi får. Men boken är framför allt skriven för dig som vill lära dig lite om din hjärna, om hur den fungerar och hur du kan arbeta mer hjärnsmart för att skapa så bra möten och samtal med andra som möjligt. Boken baseras på forskning inom social, kognitiv neurovetenskap och psykologi, men innehåller även en liten dos österländsk visdom.

Del I av boken handlar om historien bakom feedback. Den tar dig på en exposé genom tiderna, för att beskriva vad syftet med feedback egentligen är och hur konceptet smugit sig in i verktygslådan på våra arbetsplatser. Du får också ta del av den senaste forskningen kring hjärnan och vad som händer i hjärnan när vi påverkar och påverkas av varandra i det sociala samspelet.

”Efter att ha deltagit på ett seminarium om Feedbackrevolutionen har jag reflekterat mycket kring det jag tidigare lärt mig. Nu har jag tänkt om. Om feedback är menat att vara en nyckel till lärande vill jag säkerställa att den jag pratar med är mottaglig, att samtalet sker i dialogform och att det baseras på egenreflektion. Då kommer det ge mer effekt och bli mindre känsligt för alla parter. ”
Anna Nyström, Learning Expert, Volvo Group University
    Pris

    269 kr (ord. pris 299 kr)
    Inkl. moms. Porto 43 kr tillkommer.

    Betalning mot faktura eller via Swish.

    Swish nr: 123 637 77 41
    Företag: Inferno Communication AB

    I del II av boken presenteras samtalsmodellen Meningsfulla samtal, ett alternativ till feedback. Här beskrivs ett antal förmågor som behövs för att bygga trygga relationer med andra, och skapa samtal som känns meningsfulla och givande. Du får lära dig hur du, med hjälp av kunskap om hjärnan, kan hantera och reglera känslor; tankar och beteenden i mötet med andra. Hur du omvärderar en svår eller obehaglig situation för att kunna se på den med ett mer positivt förhållningssätt.

     

    ”Efter att ha deltagit på ett seminarium om Feedbackrevolutionen har jag reflekterat mycket kring det jag tidigare lärt mig. Nu har jag tänkt om. Om feedback är menat att vara en nyckel till lärande vill jag säkerställa att den jag pratar med är mottaglig, att samtalet sker i dialogform och att det baseras på egenreflektion. Då kommer det ge mer effekt och bli mindre känsligt för alla parter. ”
    Anna Nyström, Learning Expert, Volvo Group University
    ”När jag tog del av Feedbackrevolutionen insåg jag än mer varför så många ledare och medarbetare känner motstånd till feedback, och det kändes därför naturligt att börja genomföra interna utbildningar i modellen för Meningsfulla samtal. Våra deltagare har uttryckt glädje över att få tillgång till en modell som bjuder in till reflektion och dialog, istället för att formulera budskap om rätt och fel. Utöver det har de fått en djupare förståelse för sig själv och andra, blivit mer nyfikna på sina kollegors perspektiv och kan lättare få fatt på vad de själva är tacksamma för i olika situationer.”
    Magnus Grönblad, Head of Self-leadership & Team development på Telia Company
    ”Jag har jobbat som chef i 20 år och både gett och fått feedback många, många gånger, så jag har haft anledning att fundera mycket över hur det bäst görs. En milstolpe i min utveckling var när jag 2017 hörde Eva prata om ”feedback-revolutionen”. Hon gav svaret på både hur man bör ge feedback och varför, utifrån hur hjärnan fungerar. En riktig fullträff var bilden hon visade på en grupp samlad runt en lägereld (den känsla man vill skapa) med SCARF-modellens ”varningslampor” ovanför elden. Den bilden ser jag framför mig varje gång jag ska ge utvecklande feedback, eller hålla andra former av svåra samtal. Det är en effektfull bild som hjälper mig att gå in i samtalet med ett bra mindset.”
    Ralf Hedin, Kommunchef i Vingåker

    Beställ boken

    Artiklar om boken i media

    ”Feedback är farligt”

    "Dags att skrota feedbacken. Satsa på meningsfulla samtal i stället"

    ”Feedback ger folk stora skälvan”

    "Lär dig självreglera – och ta bättre beslut"