Helen Kreutz-Bolander arbetar som vd på digitala byrån Metamatrix. Trots att hon arbetat i olika ledarroller under större delen av sitt yrkesliv hade hon inte gått någon omfattande ledarskapsutbildning innan hon gick Neuroledarskap i praktikens utbildningar. Hon gick baskursen i neuroledarskap 2017 och har sedan dess även gått fördjupning steg 1 och 2 och deltagit i organisationslabbet.
– Utbildningen var något jag ville ge mig själv. Jag var nyfiken på hur kunskap om hjärnan kunde hjälpa mig att förstå varför vi människor reagerar som vi gör, säger Helen.
Eftersom Helen är en person som vill vara med och påverka tenderar hon att finna sig i ledande roller även privat. Hon insåg tidigt att kraften från många människor kan få till en större rörelse framåt än vad en enskild individ kan åstadkomma. Så i stället för att sitta vid sidan i sin dotters fotbollsförening och gnälla när det pratades om ”killarna” i stället för ”spelarna” engagerade hon sig i styrningen av klubben för att få till en strukturell förändring.
– Jag har en stark drivkraft att kliva in och få saker att hända.
Relevant kunskap både på jobbet och privat
När Helen gick den första utbildningen i neuroledarskap hade hon precis separerat och relaterade främst till den nya kunskapen på ett privat plan. När turbulensen i privatlivet mattats av noterade hon att insikterna enkelt gick att översätta till arbetslivet, och att utbildningarna skapat förutsättningar för henne att utveckla alla sina relationer.
– Jag är bättre, både hemma och på jobbet, och livet är skönare tack vare det jag har lärt mig. Jag har klivit in i varje utbildning med tillit att jag kommer få med mig något jag kommer ha nytta av. Och den förhoppningen har infriats varje gång.
Det är ingen särskilt modell eller teori som Helen tar med sig från utbildningarna, utan snarare en sammantagen upplevelse av att hon tagit stora steg i sin personliga utveckling. Idag upplever hon att det är enklare att förstå människor, deras drivkrafter och behov i relation till varandra. Hon upplever att det gör henne till en bättre, tryggare och mer uthållig ledare.
– Om jag ska peka på något riktigt användbart jag fått med mig så är det att nyckel till att lyckas med ett förändringsarbete är att vara uthållig. Bara härom veckan häpnades jag över att vi gjort en stor förändring på jobbet, utan att det nästan inte märkts, eftersom stegen dit varit så många och så små.
Självreglerar i tuffa situationer
I backspegeln kan Helen se att hon tidigare kunde känna sig missförstådd i jobbsituationer och att känslan fick henne att tystna och backa. Förståelsen för vad hennes reaktion handlar om hjälper henne att andas genom sina känslor, och det ger henne bättre förutsättningar att styra genom tuffa utmaningar.
– Nu har jag valet att självreglera, låta känslan passera och därefter fatta beslut kring hur jag ska agera. Det är en frihet. Visst kan jag bli arg och irriterad en stund över saker som inte funkar, men sedan tar jag nya tag igen.
Kommunikation för trygga hjärnor
Sedan utbildningarna är Helen mer noggrann med hon kommunicerar med teamet på Metamatrix. Hon har exempelvis valt att ha en tydlig agenda för teamets måndagsmöten och att inte packa in för mycket information. Förståelsen om vad som triggar hot i den mänskliga hjärnan har också hjälpt henne att avgöra om någonting som hon ska ta upp kommer att uppfattas som känsligt. I så fall avsätter mer tid för att prata om det.
Numera ger Helen sällan feedback. I stället funderar hon på varför hon känner ett behov av att säga något till en person, och leder genom exempel genom att bygga tillit och goda relationer.
– En kollega sa till mig: Det jag gillar på den här arbetsplatsen är att man får göra fel och att det är okej att fråga om det är något man undrar. Det tycker jag visar att vi har en kultur som främjar kreativitet och medarbetare som mår bra.
Tror du att dina barn skulle säga att du har förändrats sedan du gick din första utbildning i neuroledarskap 2017?
– Jag tror att de skulle säga att jag är mindre arg nu. Eller att jag kan bli irriterad, men att jag ber om ursäkt. Min upplevelse är att känslan inte drar i väg med mig på samma sätt längre, och för det mesta kan jag observera den i stället för att agera på den. I bästa fall kan jag till och med vara lite nyfiken på det som skaver.
Läs mer om Neuroledarskap i praktikens baskurs →