|

Insikten gör alla samtal mer konstruktiva och framåtsträvande

30 okt, 2021 | Baskurs neuroledarskap

Thérèse Troedsson jobbar på avdelningen Vattenfall Management Institute och tillsammans med sina fyra kollegor servar hon företagets cirka 2000 chefer med ledarskapsutveckling. Deras uppdrag sträcker sig från enskilda coachingsamtal till utveckling och genomförande av talang- och mentorsprogram.

Under sina 18 år på Vattenfall har Thérèse vidareutbildat sig på olika sätt. Dels för att lära sig att använda olika verktyg och tester, dels för att få en möjlighet att reflektera över hur hon själv och gruppen där hon arbetar gör saker idag, och hur de skulle kunna göra annorlunda. Baskursen i neuroledarskap gick hon som kompetenshöjning för sin egen skull, men även för att utveckla Vattenfalls ledarskapsutbildningar.

– Modellen The Healthy Mindplatter, som är en tallriksmodell för hjärnan, mötte upp ett behov vi har identifierat sedan tidigare och den har vi lyft in i en del av våra kurser. Vi ser att ledare idag ägnar mycket tid åt att parera måsten och förändringar och att de får allt mindre tid att göra det de verkligen vill och behöver för att må bra.

Under pandemin ställde Vattenfall om sina klassrumsutbildningar till digitala format. Utifrån förståelsen för den sociala hjärnans behov var Thérèse och kollegorna noga med att skapa en tillitsfull miljö i det digitala rummet. Målet var att ge deltagare som aldrig träffats tidigare goda förutsättningar att våga prova nya saker tillsammans.

– Vi la mycket krut på att få i gång det informella fikasnacket i de digitala grupperna.

Låt hunden ta dig på en promenad

För några år sedan var Thérèse på en plats där hon jobbade mycket och fick strukturera om sättet hon levde för att värna sin hälsa. Hon upplevde att det var intressant att se på de förändringar hon gjorde då från perspektivet av The Healthy Mindplatter, och att det stärkte henne i de beslut hon tog.

– När jag drog i handbromsen utmanade jag tanken att allting behöver leda till någonting och vara produktivt. Som en konsekvens började jag ge mig själv det som kallas ”bara vara”-tid i modellen.

En av de saker Thérèse gjorde var att hon började låta sin hund bestämma vart de skulle gå på sina promenader. Om han först ville gå tio meter åt ena hållet och sedan fortsätta åt det andra så gjorde de det. Eller om han ville stanna länge och nosa i en buske. Thérèse stod och väntade, noterade vad som hände i kroppen och lät stressen rinna av.

– Låt hunden gå ut med dig så får du se vad som händer, tipsar Thérèse.

Grundläggande insikt som gör alla samtal bättre

Från utbildningen tog Thérèse med sig den grundläggande tanken att man antingen rör sig till ett önskat läge, eller ifrån ett oönskat läge. I sitt arbete som coach har Thérèse insett att det blir ett helt annat utfall om hon och den hon pratar med har med sig den insikten in i samtalet. Det blir ett mer framåtsträvande och konstruktivt samtal.

– När jag reflekterat kring det här insåg jag att jag ofta själv har befunnit mig i en rörelse ifrån någonting utan att vara medveten om det. Genom att få syn på vilken motivation jag agerar ur har jag fått en chans att vara mer sann mot mig själv.

Vem rekommenderar du utbildningen till?

Ledare som arbetar med människor och även personer som arbetar med att designa kurser eller utbildningar. Eftersom mycket av utbildningen handlar om att skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling tänker jag också att alla som arbetar i skolan skulle ha nytta av den.

 

Läs mer om Neuroledarskap i praktikens baskurs →

Ta del av fler kundcase

Vad är du intresserad av?

Baskurs i neuroledarskap

Företagsintern utbildning

Workshop & Labb

Konsultuppdrag