Det var ett personligt intresse som gjorde att Irja Convalius fick upp ögonen för SCARF-modellen. Under våren har hon gått utbildningen Baskurs i Neuroledarskap, en resa i personlig utveckling både privat och professionellt.
– Jag har gått en del ledarskapsutbildningar och ville ha någonting annat än grundläggande kunskap. Min förhoppning var att det här skulle utveckla mig som person och jag var också nyfiken på SCARF-modellen, berättar Irja.
Idag jobbar hon som distriktschef på Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet (NBV), men har tidigare arbetat som chef på behandlingshem. Sedan länge har hon ett intresse för psykologi och hur hjärnan fungerar.
En tillfälle att utvecklas som människa och ledare
Efter flera ledarutbildningar sökte Irja efter en kurs där hon fick utrymme att utvecklas som person. Då föll valet på Baskursen i Neuroledarskap, en utbildning som ger god förståelse för hjärnans anatomi och kemiska klimat, samt insikt i hur vi optimerar hjärnans kapacitet.
Irja beskriver stämningen under kursen som avslappnad, med både humor och självdistans invävt i de olika samtalen. Att alla deltagare utgick från ett genuint intresse för människors beteenden gjorde också att gruppen kunde bygga på varandras berättelser.
– Det här är en ledarskapsutbildning i personlig utveckling. Man har olika beteenden som härstammar någonstans ifrån och att det kan finnas underliggande faktorer där som tar lång tid att smälta och hantera. Jag ser på det som fysisk träning; man måste fortsätta att öva.
SCARF-modellen förklarar hur vår hjärna reagerar
Redan när hon kom till Eva och Lars-Johans lokaler första gången märkte hon att allt var noga genomtänkt. De välkomnades in och alla deltagare satte sig på stolar i en stor cirkel.
– Det var inbjudande att sitta i en cirkel, väldigt avslappnat, berättar Irja. Jag vet inte hur genomtänkt allt är, men det påverkar naturligtvis känslan i gruppen.
Att arbeta med människor utifrån hur hjärnan fungerar är inget nytt för Irja. Under arbetet med SCARF-modellen kommer även frågor om motivation och känslostyrda beslut upp på tapeten. Irja drar en jämförelse till sitt arbete inom beroendevården:
– Att gå från känslostyrda responser till att “jag har ett val” är det vi pratar om i många behandlingsmodeller. Att inte välja är också ett val. Det är också kopplat till ledarskap, och hur vi kan arbeta med att gå från hot till motivation i olika beslut. Om man inte är motiverad blir man kvar i hotdelen och kör runt där ett varv till.
Motivation är avgörande för att förändra vårt beteende
Irja beskriver att det definitivt var en fördel att ha med sig ett stort intresse för hur hjärnan fungerar in i kursen. Samtidigt förklarades svåra begrepp på ett enkelt sätt och det fanns alltid utrymme för djupdykande frågor.
Redan vid första samlingen sattes scenen; som ledare är du ett instrument och hur du hanterar olika verktyg kommer påverka hur väl en strategi fungerar.
– Jag är ju den som använder det här i mig själv för att skapa en effekt. Det är inte bara att ta något från A till B, utan det måste passera mig som person, förklarar Irja som en av flera viktiga insikter från utbildningen.
Något hon fann givande var att få diskutera verkliga händelser och hur olika beteenden påverkar situationen. Här gick både Eva och Lars-Johan in med personliga berättelser för att illustrera, men gruppen fick även möjlighet att diskutera tillsammans.
– Det är inte bara hur jag gör och jobbar med olika beteenden, utan fokus ligger istället på var olika beteenden kommer ifrån. Om jag varje dag innan jag går hem ska jag städa mitt skrivbord… Varför gör jag det? Jo, för att det upplevs som ett hot om någon kommer in här och tror att jag är en slarver. Det är ju något helt annat än att känna motivation. Det är viktigt att borra i de bakomliggande strukturerna och här skiljer sig denna kursen från andra ledarskapsutbildningar, avslutar Irja.
Nyfiken på Baskursen i Neuroledarskap?
Vårens utbildning startar 29 februari.
Läs mer och anmäl dig här →