Är du bra på att ta feedback?

31 aug, 2017 | Feedbackrevolutionen

När Sheryl Sandberg fick frågan vad hon letar efter hos en medarbetare svarade hon: ”Någon som tar feedback på ett bra sätt”. Är verkligen nyckeln till en framgångsrik karriär att kunna sätta sina känslor åt sidan och tugga i sig negativa omdömen? Nej, säger Eva Hamboldt, som har en Masters i Neuroledarskap.  Och istället för att prata om hur man ger bra feedback eller blir bra på att ta feedback vill hon att vi uppgraderar sättet vi återkopplar till varandra.

Vad är det du tycker är problematiskt med rådet ”att lära sig bli bra på att ta feedback”?

– Våra hjärnor är inte programmerade för att vilja höra negativa saker om oss själva. Innan jag känner mig helt trygg med dig kommer minsta lilla antydan till att du tycker att jag behöver utvecklas på något sätt trigga min hotrespons och jag hamnar i fight- och flight-läge.

Men om vi vet att det kommer hända, går det inte då att hejda förloppet?

– Nej, reaktionen är inget vi med viljan kan bestämma oss för att avaktivera. Därför är det inte särskilt konstruktivt att tala om för människor att de borde kunna det. Om man ska dra det till sin spets så tycker jag att rådet att lära sig att ta feedback är att lura människor att tro att det är uppnåbart, eller ens eftersträvansvärt, att kunna stänga av sina känslor.

 Men visst måste man kunna påpeka att någon har gjort fel eller betett sig illa?

-När jag ifrågasätter traditionell feedback menar jag absolut inte att man istället ska sopa problem under mattan. Det jag menar är att vi behöver ändra formen och syftet med feedback och istället ha meningsfulla samtal. Vi behöver ha en dialog där vi söker ömsesidig förståelse för hur vi blir påverkade av varandra, och vad vi behöver från varandra för att relationen och samarbetet ska fungera bättre.

Finns det något annat problem med feedback än att det triggar hotresponsen?

– Ett grundläggande problem är att vi inte är objektiva. När vi ger feedback på ett icke önskvärt beteende eller resultat så påpekar vi det utifrån det vi tror att vi ser. Men det enda vi med sanning kan vara helt säkra på i en given situation är vår egen reaktion och det är därför en bättre utgångspunkt för samtalet.

 Kan du utveckla hur man gör för att utgå ifrån sin reaktion?

– När du känner att du vill ge negativ feedback till en person i din närhet kan du stanna upp och reflektera över vad deras beteende väcker i dig. Blir du irriterad? I så fall, varför? Om du vågar vara öppen och ärlig med hur du känner och berättar hur den andra personens beteende, eller det den vederbörande har gjort, har påverkat dig skapar du en bra utgångspunkt. Det är en konst att förmedla irritation utan att vara i affekt, men det är väl värt att träna på.

Om du skulle koka ner dina tips till ett par meningar. Hur skulle det låta?

– Skapa förutsättningar för att båda parter ska kunna agera ur nyfikenhet snarare än ur rädsla. Det är när vi öppnar upp för en bra dialog som vi bygger en djupare relation och öppnar upp för verklig utveckling.

Läs en intervju med Sheryl Sandberg här. Vad tycker du?

Nyfiken på Neuroledarskap? Registrera dig för vårt nyhetsbrev →

En gång i månaden delar vi med oss av kunskap och berättar om hur våra kunder använder neuroledarskap för att utveckla sina organisationer.

Våra senaste blogginlägg

Tillväxtparadoxen – och styrkan i den lilla gruppen

Tillväxtparadoxen – och styrkan i den lilla gruppen

Lars-Johans ledare i nyhetsbrevet för augusti Under augusti har jag lärt känna två nya organisationer, som båda växer snabbt. De är måna om att tillväxten inte ska skapa klyftor mellan teamen, där människor i organisationen slutar relatera till varandra. För när det...

För mig själv, men inte ensam

För mig själv, men inte ensam

Evas ledare i nyhetsbrevet för juli Jag står i skrivande stund mitt i klivet över tröskeln till ännu en sommarledighet. Snart lämnar jag alla tankar på jobb för att hänge mig åt det jag vill fokusera på just nu: återhämtning och att fylla på med ny energi för att må...

Effektiva team har ett gemensamt syfte

Effektiva team har ett gemensamt syfte

Lars-Johans ledare i nyhetsbrevet för maj Jag får regelbundet uppdrag som handlar om att coacha team eller ledningsgrupper. En vanlig ingrediens i dessa uppdrag är att bidra till att teamet enas kring sitt syfte. Varför man finns och ska samverka som grupp. Forskning...