Här kommer tre enkla steg som hjälper dig att bli en mer hjärnsmart ledare.

  1. Stanna upp och bli medveten om din egen andning. Sitter den i magen, i bröstet eller kanske som ett stryptag runt halsen? När du lagt märke till hur du andas tar du sedan tre medvetna andetag. Genom att andas medvetet skiftar du fokus från att ta in omvärlden till att fokusera på det inre. Det lugnar ner hjärnan och sänker kortisolnivåer och blodtryck. Då skapar du goda förutsättningar för att ta dig ur tunnelseende så att du istället kan lyfta blicken för att se vad som är relevant att fokusera på just nu.
  2. Som ledare behöver du möta andra människor där de är. Det förutsätter att du är tillräckligt lugn för att kunna känna in deras energi och därmed vara följsam. Risken är annars att vi bildligt talat springer in i dem vi möter. De känner sig utfrågade eller ställda mot väggen. När vi landar i vår andning aktiveras prefrontala cortex vilket gör det möjligt för oss att kunna ta en annan människas perspektiv och förmedla en intention om att vi verkligen vill förstå. Det blir ett ömsesidigt möte.
  3. Om vi lyckas skapa ett samtalsklimat som präglas av lugn och trygghet blir det lättare att börja prata om vad som skapar meningsfullhet för individen i sitt arbete. Idag brottas vi fortfarande med en bild av att det primärt är arbetsuppgifter, lönesättning och semester som är viktigt för människor på jobbet. Men kanske att det är helt andra saker som är viktiga för att en individ ska känna lust och engagemang? Detta går att utforska mer på djupet i ett arbetsklimat som präglas av nyfikenhet och där SCARF har fått ta plats som koncernspråk.

Är du nyfiken på att läsa mer om neuromodellen SCARF hittar du en artikel här. Och om du vill läsa om mina tankar om SCARF som koncernspråk kan du läsa mer här.