Gunnar Thim, du är van att coacha individer och grupper utifrån ett neuroperspektiv. Vilka är dina tre bästa tips för att maxa hjärnans återhämtning under sommarsemestern?

  1. Släpp taget om vardagen! Återhämtningen är ett viktigt jobb som vi inte ska slarva med även om färgen på huset flagnar och tvättkorgen svämmar över.
  2. Fyll hjärnan med sådant den tycker om, som exempelvis att dagdrömma eller uppleva nya och oväntade saker. Ligg i hängmattan och titta på molnen och gå lite lagom vilse i skogen.
  3. Umgås med människor du verkligen gillar. Stanna upp och njut av samvaron. Det behöver inte vara mer komplicerat än en kopp kaffe tillsammans.

Precis som många andra har du arbetat intensivt under våren. Vad bjuder du din hjärna på för godbitar i sommar?

– Jag har planerat min semester utifrån punkterna ovan med extra fokus på naturupplevelser. Det blir havskajak, fjällvandring och långa simturer. Den helt makalösa turen är att de saker som vi verkligen tycker om att göra ofta är samma sak som också laddar hjärnans batterier.

Har du något boktips för den som vill ha en positiv skjuts?

– En bok jag verkligen gillar och som är mer aktuell än någonsin är Kay Pollaks ”Att välja glädje”. Den innehåller många bra tips på hur vi människor kan göra medvetna val som triggar hjärnans belöningssystem, skapar positiva känslor och som ger oss kraft i vardagen.

Och om jag vill bjussa min hjärna på en riktig dopaminkick. Vad ska jag läsa då?

– Ha ha, ja då tipsar jag om ”Gamla tanter lägger inte ägg” av Mark Levengood och Unni Lindell. Den får mig alltid att hitta tillbaka till lekfullheten och glädjen i tillvaron.

Gunnar KLAR