Har du varit med om att du har brottats i timmar med ett svårlöst problem på jobbet för att sedan få svaret serverat på ett silverfat när du lyssnar på din favoritmusik i bilen på vägen hem? Många vittnar också om att de får sina bästa idéer när de står i duschen.

Neuroforskarna kallar upplevelsen av att inte komma någon vart med ett problem att hamna i ett ”mentalt dödläge”. Då upplever vi att det bara tar stopp och hur mycket vi än försöker så kommer vi ingenstans. Det kan vara allt från att inte minnas namnet på vad en före detta kollega till att försöka hitta en lösning på något som strular i ett projekt på jobbet.

Det här med att landa insikter var länge ett mysterium. Ingen visste hur det gick till. Det upplevdes som nyckfullt och något som antingen bara hände eller inte gjorde det. Idag vet vi mer om hur det går till.

Dr. Mark Beeman som arbetar på Northwestern University har undersökt vad som händer i hjärnan när vi landar en insikt jämför processen med hur man kan behöva stuva om grejerna i garaget för att få plats med bilen. Det är en process som sker i det undermedvetna, och när man inser att bilen inte kommer in i garaget så är det smartast att backa ut och till dess att det finns plats.

En viktig komponent i att få insikten att ramla ner är därför paradoxalt nog att ”sluta tänka”. Det är bara genom att kliva ur den gamla tankestigen som du kan börja promenera ner för en ny. Och det gör vi exempelvis genom att gå och fylla på kaffet, prata med några kollegor eller gå på en promenad. Också bra att veta är att vi ökar chansen att landa en insikt om vi känner oss trygga och glada jämfört med om vi känner oss rädda eller ledsna.

Hur kan ni skapa förutsättningar i er organisation för att era medarbetare ska kunna landa de insikter som är avgörande för er framtida konkurrenskraft?

David Rock har utvecklat en modell som heter ARIA, som står för Awareness, Reflection, Insight och Action. Modellen beskriver de olika stegen i en insikt, och den kunskapen kan du använda för att öka dina chanser att få polletten att ramla ner!

Awareness – Tänk på utmaningen du står inför, men fokusera inte fullt ut på den. Ett bra sätt kan vara att formulera utmaningen högt för dig själv, men utan att använda för många ord. Här är ett av målen att minska aktiviteten i pre frontal-cortex. Exempelvis: ”Jag behöver en process för att skicka ut information om kurser”.

Reflection – Här har du fortsatt en medvetenhet om utmaningen, men snarare än reflektera över problemet så reflekterar du över dina tankeprocesser. Det aktiverar områden i den högra hjärnhalvan som är viktiga för insikter.

Insight – Strax innan insikten trillar ner så ökar aktiviteten av gammavågor i hjärnan. Det är samma vågor som förekommer när vi mediterar och betyder att olika delar av hjärnan kommunicerar med varandra. I ögonblicket då insikten landar upplever vi en energikick och får en dopamin- och adrenalindusch.

Action – Precis när du har landat en insikt mår du otroligt bra och du en lucka på ungefär 10 minuter att göra det mesta av den energin. Nu är vi mer modiga och motiverade att skrida till verket. Just nu är vi mer benägna att fatta beslut.