Innan sommaren skrev vi ett populärt blogginlägg som handlade om att hjärnan inte är byggd för att göra flera saker samtidigt. Där uppmuntrade vi dig att ersätta multitasking med monotasking, men även om de goda avsikterna finns där så kan det vara svårt. I den här artikeln delar vi med oss av några tips som bidrar till bättre fokus och därmed också en större effektivitet under arbetsdagen. Och du kommer inte bara få mer gjort – du kommer dessutom att må bättre.

 

1) Få syn på ditt eget beteende
Eftersom hjärnan hela tiden söker kortsiktiga belöningar är det väldigt lätt för oss att bli distraherade. När vi upplever att en uppgift är svår eller tråkig ligger det nära till hands att söka en dopaminkick genom att switcha till någon annan aktivitet. Något tillspetsat kan man säga att multitasking är som tomma kalorier för hjärnan och som dessutom skapar ett beroende och orsakar stress. Och desto mer stressade vi blir desto mer multitaskar vi. Det leder till en negativ spiral som riskerar att göra oss sjuka.

Varför inte ta några dagar och bli medveten om hur det ser ut för dig. Notera och medvetandegör dina egna impulser. Arbetar du fokuserat, eller skiftar du mellan aktiviteter mer än du tror? Skriv ner alla avbrott på ett papper och utvärdera resultatet. Vad är det som stör dig? Är det yttre stimuli eller dina egna tankar? Vad ska till för att du ska kunna arbeta mer fokuserat?

2) Planera in avbrotten
Hur ser din arbetsdag ut? Planerar du in det som ska göras och när det ska göras, eller tar du tag i saker allt eftersom de ramlar ner i knät på dig? Du kommer att arbeta mer effektivt och må bättre om du planerar in både arbetstid och pauser snarare än att jobba i ett sträck och att multitaska under resans gång.

På morgonen, eller kanske till och med under kvällen innan, kan du skriva en lista över det du behöver göra under dagen. Prioritera det som kräver mest kognitiv kapacitet och var noga med att hålla dig till uppgiften även när du får impulsen att göra något annat. Varva uppgifter som kräver mycket fokus med uppgifter som är av rutinkaraktär. Planera både in pauser då hjärnan får vila och lustfyllda avbrott. Exempelvis: När jag har skrivit på rapporten i 30 minuter hämtar jag en kopp kaffe och leker med hunden en stund.

Hur skulle ett lustfyllt avbrott kunna se ut för dig?

3) Anpassa arbetsmiljön
När du planerar in en uppgift är det också bra att titta på vilken typ av arbetsmiljö du behöver för att genomföra den på bästa sätt. Vet du med dig att du har svårt att skärma av i en miljö där människor pratar behöver du gå undan när du ska göra uppgifter som kräver koncentration.

Tänk också på att vissa uppgifter, för somliga, kanske genomförs bäst i en miljö med många intryck. Eller du kanske kläcker dina mest kreativa idéer i duschen eller när du är ute och promenerar?

4) Minimera distraktionerna
Idag vill vartenda program och applikation skicka notiser till oss för att fånga vår uppmärksamhet. Ett enkelt tips är: Stäng av dem! Om du inte arbetar på SOS-alarm är det bättre att ta uppgifterna när det passar dig, snarare än precis när de ramlar in. Är det okej att du tappar ditt fokus på grund av ett pling varje gång det kommer ett reklamutskick från Ticketmaster eller Lindex? Självklart inte. Tänk igenom vad du behöver göra för att skapa arbetsro för dig själv.

Det går också att ställa in telefonen så att den bara släpper igenom samtal från exempelvis barnens förskola, din bästa vän eller respektive.

Happy monotasking!