Feedbackrevolutionen handlar inte om att ersätta feedback med något annat, utan om att bygga ett samtalsklimat i vilket feedback helt enkelt (och utan dramatik) passerar sitt bäst före datum. Med tanke på att vi har ägnat oss åt feedback så länge kommer vi behöva träna en hel del på att samtala på ett sätt som främjar relationen. Vi behöver trampa upp nya stigar i hjärnan och då kan det hjälpa oss att få några exempel på ingångar.

Utgångspunkten i att skapa meningsfulla samtal är att vända blicken mot sig själv. Målet är inte att förmedla vad den andra personen måste bli bättre på, utan hur vi kan må bättre tillsammans. Vi ska prata om det som är här och nu snarare än det som har varit och det som kommer i framtiden. Meningsfulla samtal hjälper oss att hamna bredvid varandra snarare än på varsin sida bordet. När vi bygger tillitsfulla relationer ger vi varandra inflytande och makt snarare än att vi hamnar på en plats där det blir en outtalad maktkamp. Det gör oss lugnare inombords och vi kan hjälpa våra hjärnor till ett skarpare fokus.

I texten nedan går vi igenom modellens fem olika delar. Den är användbar såväl för dig personligen som för dig som vill göra transitionen från feedback till meningsfulla samtal i en organisation. Om ni avsätter tid, tar den hjälp ni behöver, och arbetar aktivt med modellens olika delar så har ni tagit ett avgörande steg på vägen!

Reflektion

Tänk om saker inte är som jag tror att de är? Varför reagerar jag som jag gör? Vad beror det på att det här känns så laddat för mig? Vad betyder det för mig? Vilka fakta har jag att förhålla mig till? Vad kan jag lära av detta? Ta tid att reflektera över det du upplever, både på egen hand och tillsammans med andra. Våga vända och vrida på dina reaktioner; öppna upp för nya perspektiv och möjligheten att saker kanske inte är som du först trodde. Och att det är djupt mänskligt att reagera på sin omvärld. När du vågar se att dina reaktioner handlar om dig så öppnar du dörren till en helt ny värld av utveckling. Reflektion skapar dessutom ökad förmåga till fokus och närvaro för hjärnan, vilket vi behöver alltmer av i det snabba, föränderliga klimat vi lever i på jobbet.

Storytelling

När vi berättar för varandra hur vi har det och hur vi påverkas av det som händer omkring oss ger vi andra en möjlighet att relatera till oss, och att förstå och möta oss med empati. På en arbetsplats har man mycket att vinna genom att etablera en berättande kultur där medarbetarna vågar dela med sig av historier som handlar om såväl framgång som motgång. Om vi dessutom använder SCARF-modellen som ett språk, kan vi börja prata om det som händer mellan oss och normalisera att det sociala sammanhanget på arbetsplatsen kan vara såväl hotfullt som belönande. Det är inte någons fel, det är så det är för vår hjärna.

Nyfiket utforskande

Du undviker att fastna i dina reaktioner eller tankemönster genom att möta både omgivningens och dina egna reaktioner med nyfikna frågor. Hur kommer det sig att hon eller han reagerade så starkt på det där, och varför har Lena som i vanliga fall brukar vara så punktlig kommit för sent varje dag i en vecka? Se dig själv som en detektiv som har som uppdrag att ta reda på hur det ligger till – på riktigt. När vi engagerar oss i att vara nyfikna hjälper vi vår hjärna att byta riktning från det den helst vill arbeta med – felsökning och snabba slutsatser baserade på antaganden.

Uppskattning 

Visa dig själv och din omgivning uppskattning. Vi mår alla bra av att få bekräftelse på att de vi är och det vi gör är uppskattat. Att andra tror på våra goda intentioner. Uppskattning bidrar till att vi får ett gott elektrokemiskt klimat i hjärnan vilket i sin tur gör oss mer nyfikna och benägna att ta till oss ny information. En människa som känner sig uppskattad och omtyckt kommer att kunna möta utmaningar och förändring med en större motståndskraft. Den personen blir dessutom mer benägen att på eget initiativ reflektera kring sig själv och arbeta med sin egen anpassningsbarhet till andra.

Tacksamhet 

Det är inte enbart inom Mindfulness-träning tacksamhet hör hemma. När vi riktar fokus på tacksamhet, hjälper vi hjärnan att styra uppmärksamheten bort från det default-läge den gärna intar, nämligen negativitet. Studier har visat att ett riktat fokus på tacksamhet, leder till ökad förmåga att känna just tacksamhet och meningsfullhet. Om vi i samtal med kollegor kan bli konkreta kring vad vi är tacksamma för i relation till varandra, kan vi skapa arbetsklimat där vi exempelvis blir bättre på att fira de små segrarna. Vi ser de glädjeämnen som finns på jobbet, snarare än det som inte funkar. Det försätter oss dessutom i ett till-läge som i sin tur skapar förutsättningar för att kunna, vilja och våga reflektera, nyfiket utforska och berätta om våra upplevelser för andra.