För inte allt så många år sedan var ett av de mest vanligt förekommande önskemålen i platsannonser att vi skulle kunna ha många bollar i luften. Arbetsgivarna önskade sig medarbetare som kunde göra många saker samtidigt. Som kunde skriva rapporter på samma gång som de svarade på kundernas frågor och som i samma andetag dessutom kunde kläcka idéer inför nästa projekt.

Lyckligtvis är detta önskemål inte fullt lika vanligt längre, men de flesta av oss har nog trots allt en upplevelse av att vi borde klara av att fokusera på flera saker på samma gång. Men om du har gått och känt dig dålig för att du behöver ha det tyst när du ska koncentrera dig eller att du känner dig stressad när många drar i dig samtidigt så kan du sluta med det nu.

Vi har nämligen en hjärna som processar intryck seriellt snarare än parallellt. Som du säkert har märkt om du har försökt att fickparkera samtidigt som du pratar i telefon så kan vi faktiskt bara fokusera på en sak i taget. Det vi ägnar oss åt när vi tror att vi gör många saker samtidigt är att vi växlar mellan uppgifterna. Multiswitching är väldigt arbetsamt för hjärnan och tiden som vi ägnar åt att hitta tillbaka till fokus går då dessutom till spillo.

Så tvärtemot vad man trodde tidigare så är det inte alls effektivt att göra flera saker samtidigt. Forskning visar att vi, trots upplevelsen av att allt går väldigt snabbt, faktiskt får mindre gjort. När vi multiswitchar ökar dessutom stressnivån vilket över tid är skadligt för kroppen.

För dig som individ finns det med andra ord all anledning att ta en titt på hur det ser ut i din vardag. För organisationer finns det också mycket att vinna genom att skapa goda förutsättningar för medarbetarna att kunna arbeta fokuserat.

Vill du ge din hjärna bästa möjliga återhämtning i sommar? Då tycker jag att du ska låta semestern gå i monotaskingens tecken. Om du absolut vill multitaska så tycker jag att du ska hålla dig till följande: Sola + läsa bok. Lyssna på musik + äta glass. Eller varför inte dagdrömma + pilla dig i naveln.